Monday, March 13, 2017

Terapi - Mengemas Rumah


13 MAC 2017 (ISNIN)
1.45 TENGAHARI

Sejak ada anak ni, perasaan menjadi ibu dan sebagai ibu tu semakin menular dalam diri. Kalau ada sesuatu yang mengusutkan fikiran, ternyata mengemas rumah/membaca buku dekorasi mampu menjernihkan suasana. Ditambah lagi sering bersendirian dengan anak di rumah, perlu dicari sesuatu aktiviti yang boleh mengisi masa yang acapkali sering dirasakan lambat berlalu apabila suami tiada di sisi.

Sedang melayari FB semalam, terbaca 1 kisah yang dikongsi oleh agak ramai orang. Kisah tu berlandaskan penceritaan pengalaman sebagai tunang/isteri/sahabat kepada seorang pejuang negara. Saya juga merupakan seorang isteri kepada seorang suami yang berkhidmat sebagai Tentera Udara Diraja Malaysia. Sejak berkahwin lagi, saya sudah sematkan di dalam hati. Saya perlu berkongsi suami saya itu. Berkongsi dengan keluarga mertua dan berkongsi dengan negara.



Inilah pengalaman saya. Saya tahu, apa yang saya lalui ini biasa-biasa sahaja jika dibandingkan dengan isteri-isteri tentera yang lain.


Fasa Berkawan
Alhamulillah kami bukanlah pasangan belangkas. Dating jika masing-masing ada keinginan untuk berjumpa. Means, tak lah every week jumpa. 

Tapi pernah lah lalui, dah siap cun cun, lepas tu encik suami (masa tu boyfren hihi) tak dapat keluar. Sebabnya, ada sekatan di post pengawal. Bagi yang pernah lalui, kita akan rasa geram dan stress. Sebab dah siap kan pastu tiba-tiba je kena cancel. Haih....


Fasa Bertunang
Persiapan banyak yang saya beli dengan my sister. Sebab kadang-kadang encik suami tak dapat nak join. Sebab kena kerja. Masa bertunang ni, jadual kerja suami ok ok je. JADUAL KERJA MACAM MANUSIA +______+



Fasa Nak Berkahwin
Encik suami kena minta sign macam-macam untuk permohonan berkahwin tu. Siap kena tunjuk slip gaji segala macam lah. Isteri tu sengih-sengih. Mesti dah tau kan. Slip gaji suami diperlukan untuk membolehkan, potongan elaun kepada isteri dibuat. Hip hip horeee. Hip hip horeee.

Askar panggil potongan paksa. Duit mu duit ku jua.


Fasa Berkahwin
Mula-mula ditinggalkan sehari kalau encik suami duty malam. Lepas tu ditinggalkan awal pagi kalau ada sorty. Lepas tu ditinggalkan berhari-hari kalau persop, tak pun kursus. Lepas tu ditinggalkan setiap minggu, jadi weekend husband (Husband kena posting). Time tu saya tengah mengandung si mek ecah. Jumpa suami weekend je. 

Lepas bersalin, dengan saya-saya pun transfer ikut encik suami. Nasib baik la jawatan dan gred saya ni, senang untuk bertukar.

Dan yang terkini, akan ditinggalkan berbulan-bulan. Kali ni terpisah terus antara benua. Mokcik redho.


Jadual Kerja Suami Latest
Waktu kerja 24 hours. Kadang-kadang dia balik tengah-tengah malam, esok pagi dah kena masuk kerja. Kadang-kadang tu jaga tengah malam, encik suami dah sedap tidor kat sebelah. Mula-mula dulu ingatkan hantu (^_^) Kalau hari tak busy, dapat lah jumpa dari jam 5.00 petang ke esok paginya. Encik suami dapat bercuti 2 minggu sekali. Means dalam sebulan, ada dua kali sabtu ahad je yang saya dan suami dapat bercuti bersama-sama. Tu pun kalau dia tak terlibat dengan program la. Kalau terlibat, nan hado la cuti tu.

Disebabkan jadual dia yang saya pun tak boleh nak faham, maka tak dapatlah saya nak book tiket AA yang murah tu dan tak dapat lah nak plan awal apa-apa perancangan bercuti. Semuanya perlu berlaku last minute. Ok. Sudah. Letih dah nak bercerita.



Nak cerita mengemas rumah, tiba-tiba melalut cerita pasal suami pulak. Ok bai.



4 comments:

  1. menarik rupanya jadi isteri tentera ni.
    tapi kalau jenis independent, ok je kan?hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni yg jenis manja...huwaaa
      mula-mula tak biasa, lama-lama dah rasa macam biasa

      Delete
  2. tabahhh sungguhhh, nasibb,,,ade anakk..teman

    ReplyDelete

Abg Kiosk...Pasta Carbonara 1!!!!!