Thursday, March 2, 2017

Resepi Apam Lenggang Mudah dan Sedap


2 MAC 2017
1.10 TENGAHARI

Setiap kali hari cuti, saya akan cuba sediakan sarapan pagi yang mudah-mudah dan yang penting sedap. Macam biasa, resepi di ambil dari Google. Kali ni saya nak share resepi saya buat APAM LENGGANG. Kalau orang utara dia panggil Apom Lenggang. Dah 3 4 kali saya buat apom lenggang ni. Anak dengan husband suka. Husband cakap macam beli kat kedai hihihi. Perasan cek sekejap.

Resepi ni saya ambil dari FB Azlina Ina. Sangat mudah dan yang penting confirm jadi. Itu yang penting.


Bahan-bahan dan cara membuatnya:

2 cawan tepung beras
1 - 2 sudu makan yis kering (tapi tak payah la penuh-penuh)
3 sudu besar gula
Sedikit garam
3/4 cawan air suam
Satukan dan kacau. Tutup biar 30 minit.

Bukak tutup dan masukkan 1 biji telur
1/2 cawan santan pekat
Tak perlu tambah or kurangkan air atau santan.
Panaskan kuali, letak minyak sikit atas tisu dan sapukan pada kuali.
Buat bulatan, tutup pakai penutup periuk. Tutup dalam 3 minit.
Siap dan gulung kan.

Boleh di makan dengan kaya, sambal bilis atau makan kosong macam tu je.


Ini  lah dia apam lenggang saya +____+





1 comment:

Abg Kiosk...Pasta Carbonara 1!!!!!