Wednesday, June 7, 2023

TTC FOR MY LOVELY SECOND CHILD

 Assalamualaikum...


Ketika entry ini ditulis, saya sedang mengandungkan Nur Alya Wafa / Muhammad Arif Hakim 6 minggu 4 hari.... Alhamdulillah

Kenapa ada nama 2... Sebab belum tau jantina... Macam ni lah saya, sebelum anak lahir dah ada nama... Sama juga macam anak sulung... Nama ada dulu ;) Excited *____*


Apa yang nak saya kongsikan, journey saya untuk anak kedua ini......


Setelah lahir Amalin Aisyah... Saya mengalami dua kali keguguran. Keguguran pertama adalah ketika Aisyah berumur 2 tahun lebih dan keguguran kali ke 2 adalah ketika Aisyah berumur 5 tahun. Keguguran kali ke 2  ni sakit ya amat sebab kandungan dah berusia 11-12 minggu dan macam biasa saya tidak tahu saya mengandung sebab scan upt -ve dan scan tak nampak. 

Lepas keguguran kali kedua ni... saya rasa ralat... macam salahkan diri sendiri pun ada... sebab memang sangat mengharapkan mengandung time tu... padahal semua tu ujian dan dugaan dari Yang Satu kan... Redha

Masa lepas keguguran tu, saya macam dah nekad nak kuruskan badan. Nak ikhtiar untuk mengandung... Sebab saya dan suami kalau boleh nak anak ramai... Dengan umo saya dah 35 tahun kan...

Awal tahun 2021 mulalah fasa saya nak kuruskan badan. Refer doc dan coach nya adalah encik suami... Kali ni memang nak nekad teruk... 2021 ni untuk kuruskan badan je... dan 2022 fokus untuk usahakan anak koh koh koh... Kita merancangkan... Allah master segala perancang

Sehingga bulan Jun 2021, saya berjaya menurunkan berat badan 21kg... Masa penurunan 12kg pertama saya hanya fokus pada makanan sahaja... buat IF 10 hours + Menu eat clean (suku suku separuh)... Lepas dapat penurunan ni, baru saya buat diet plus bersenam... Mula dgn briskwalk... Briskwalk 4 - 6 km per day... Tak kisahlah pagi atau petang... Tapi wajib every day without missed...

Lepas dah berjaya adapt dengan diet + brislwalk.... Saya plus lagi dengan aerobic/zumba... Yang ni lagi berkesan bagi saya... Lagi laju turun berat ye... Jadual saya... Bangun subuh... lepas solat subuh terus aerobic sejam, lepas tu terus sambung briskwalk/jogging sejam... Wow memang superb hasilnya... Kalau tanya penat, saya cakap tak...u all kena try dulu... Saya memang betol2 all out time ni


Lepas tu, aerobic ni kadang-kadang saya buat juga petang or malam... Sebab best 

Nak dijadikan cerita, selalu sejam aerobic ni saya ok je... Tapi ni tiba-tiba baru halfway dah rasa semput... Sampai saya cakap kat anak... Aisyah buat dulu lah, ibu tak larat... Tak larat saya tu sampai terus tido lah... Punya penat

The next day, bangun lepas subuh nak gi briskwalk (Tak solat sebab ada spotting brown, so assume period)... Sebab dah tak larat nak aerobic... Ni namanya nekad tau... walaupun tak larat, tapi sebab mental kita dah kuat, tetap nak teruskan jugak usaha... Tapi pagi tu rasa nak check sangat UPT... walaupun tau tak pernah nya naik 2 line... Lepas test upt, sekali tengok naik 2 line... Ya Allah, terkejut amat... Terus bagi tau husband... Tapi tak la berharap sangat memandangkan 2 kali misscarriage sebelum ni macam2 cerita... Tak semua orang diberikan proses kehamilan yang mudah

The next day, pergi la scan kat 1 klinik ni...doc scan dan dia cakap uterus besar... means pregnant... tapi tak nampak kantung... inform jugak cakap ada spotting brown and ada bleeding sikit time kencing... dan inform jugak pregnant anak sulung memang kuar macam period sampai kandungan 4 bulan... doc tu cakap nak refer ke hospital... dia buat surat... saya ok je... ambil surat dan inform husband doc suruh pi hospital... Tergerak nak buka surat tu, sekali baca doc tu diagnosis miscarriage.... Ya Allah sedih... Tapi kali ni bijak sikit... Sebab dah 2 kali misscarriage... So discuss dengan husband untuk dapatkan second opinion...

Pergi 1 klinik lagi, Alhamdulillah ditemukan doc yang memahami... dia scan dan Alhamdulillah nampak kantung... dia bekalkan acid folic dan ubat kuat rahim... doc pesan juga suruh ke hospital incase keluar darah dan sewaktu dengannya... 2 kali miscarriage sebelum ni, pergi scan 1 klinik je, dah tak nampak apa2 tu...assume x mengandung dan makan apa saja termasuk makanan yang tak boleh di awal kehamilan sebab saya ni memang suka makan... kandungan kali ke 3 ni lebih beringat sikit... kawan2 yang sekasut dengan saya, cuba dapatkan second opinion kalau kita rasa perubahan diri kita dan rasa macam mnegandung...(tapi bila test, result tak mengandung)

Lagi 2 minggu doc minta repeat scan untuk tengok fetus dan heartbeat... Doakan saya ya agar semua baik2 saja... Amin


::: Baby ni dah lahir ya, diberi nama Adam Hakim bin Azahar... Semakin hari semakin lasak... Dan mempunyai suara yang sangat kuat dan lantang walaupun baru berumur 1 tahun 3 bulan ketika ini... Doakan agar diberikan kesihatan baik yang perpanjangan... Amin


Post a Comment

Abg Kiosk...Pasta Carbonara 1!!!!!